Hoe is het met je? Het is de vraag die iedereen de afgelopen 3 weken toch zeker een paar keer per dag te horen krijgt. Logisch in onzekere tijden als deze. Toch voelt het soms niet meer zo ‘echt’. Het lijkt alsof de woorden hun kracht hebben verloren, omdát het zo’n veelgestelde vraag is geworden. En dat is zonde. Want juist in een tijd als deze moeten we de verbinding opzoeken en de binding behouden. Wij geven daarom 5 tips.

1. Bel met elkaar
Voor de meerderheid van de mensen is sfeer op de werkvloer en collega’s de belangrijkste motivatie voor een baan. Doordat je elkaar niet meer bij toeval spreekt in de wandelgang of bij de koffie apparaat, ontbreekt dit spontane en energieke aspect. Want ja; juist door deze kleine en vaak krachtige intermezzo’s krijgen we een boost om weer een paar uur gefocust aan de slag te gaan. Nu iedereen thuis zit, moet je jezelf stimuleren. En dat blijkt niet altijd even makkelijk. Heb je wat te melden aan collega’s, bel dan even. Of zoals we laatst voorbij zagen komen: “liever via de keel, dan via de mail”.

2. Houd humor
Nee, aan het virus en de crisis die het met zich meebrengt is niets leuk. Over de situatie zelf zal je ons daarom ook geen grap horen maken. Maar wetenschappelijk is bewezen dat humor de stress kan verlagen. Door te relativeren en door te verbinden. En dat is iets wat we allemaal best kunnen gebruiken. Toch? Het kan een eye-opener zijn als iemand zegt dat hij een zeer productieve dag heeft gehad, omdat hij toch echt eens van 12-2 heeft kunnen werken. Of dat je een poster ziet hangen dat je je handen moet wassen. Maar niet de standaard, nee er staat: “Was je handen alsof je net een kilo rode pepers hebt gesneden en nu je contactlenzen uit wilt doen.” Herkenbaar toch?

3. Zorg voor een goede werkplek
Wil je dat je medewerkers meer dan 2 uur per dag productief zijn? Dan zou je ondersteuning kunnen bieden bij het inrichten van een goede werkplek. De keukentafel is de eerste week misschien nog leuk, maar goed is het niet. En wanneer er ook kinderen in huis zijn, is het zeer zeker niet productief. Blijf hierover in contact met je mensen en bekijk mogelijke alternatieven. Zo zien we op het internet vakantiehuisjes of hotelkamers voorbij komen die per dag verhuurt worden. Dat zou een goede oplossing kunnen zijn voor mensen die zich thuis slecht kunnen concentreren. Voor een ander is een goede bureaustoel of een groot scherm al een hele vooruitgang. Werk met elkaar aan goede randvoorwaarden.

4. HOW AM I?
TNO heeft een app ontwikkeld voor zowel werkgever als medewerkers. Deze is gratis te downloaden en geeft wekelijks adviezen om iedereen zo goed mogelijk te laten functioneren. Met deze HowAmI-app wil TNO inzicht krijgen in de situatie van medewerkers onder deze bijzondere omstandigheden en naar aanleiding hiervan adviezen uitbrengen. Welke maatregelen worden er genomen in bedrijven en wat zijn de effecten daarvan? Hoe veerkrachtig zijn we en welke creatieve initiatieven ontstaan er? Alle resultaten, initiatieven en adviezen van experts worden gedeeld via een wekelijks blog.

5. Friday funday
Een ander leuk initiatief, die zeker voor verbinding zorgt zagen wij onlangs bij een klant van ons. Friday Funday! Op vrijdag hebben ze via een online video streamingsdienst twee vensters openstaan. Eén is een stream waarin het werk gerelateerde vragen kunnen worden gesteld en overleg plaatsvindt. De tweede stream is er speciaal op vrijdag. “Hier wordt lekkere muziek gedraaid en kunnen medewerkers ‘in- en uitlopen’. Het voelt bijna alsof je even met elkaar bij de koffie automaat staat te kletsen. Zo krijgt de ‘hoe is het met je?’ vraag ineens weer de lading die het verdient. En voor wie wil sluiten we de dag en de werkweek af met een digitale borrel.”