Nog geen twee weken geleden stuurden wij een update over het voorkomen van en omgaan met een besmetting van het nieuwe Coronavirus. Wie had toen kunnen denken dat het zo’n vogelvlucht zou nemen met alle gevolgen van dien. Ons kantoor lijkt inmiddels een crisis-punt, wat uiteraard zeer begrijpelijk is. Om iedereen zoveel mogelijk gerust te stellen en een hart onder de riem te steken hebben wij een nieuwe update gemaakt.

Huidige stand van zaken
Zondag 15 maart werd bekend dat Nederland zo goed als op slot lijkt te gaan. Scholen, horeca, winkels en kantoren worden gesloten, evenementen worden afgelast en iedereen wordt opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dat dit consequenties heeft mag duidelijk zijn. Grote gedupeerden lijken vooralsnog horeca en MKB. Gelukkig zijn er een paar lichtpuntjes aan deze horizon.

Werktijdverkorting
Werktijdverkorting is één van die lichtpuntjes. Heb jij medewerkers in dienst en moest je door het nieuwe Coronavirus de deuren sluiten, dan kan je per direct een vergunning voor werktijdverkorting aanvragen. Hoef je de deuren nog niet te sluiten, maar heb je wel minder werk (minimaal 20%) voor je mensen? Dan kom je ook in aanmerking. Deze vergunning is maximaal 6 weken geldig en zorgt ervoor dat je voor alle medewerkers een ww-uitkering aan kunt vragen.

Op dit moment is de website overbelast, maar blijf het aanvragen hier proberen.

Bedrijfsarts en interventionist
Afspraken en spreekuren met de bedrijfsarts blijven doorgaan zoals gepland. Weliswaar wel met één belangrijke wijziging: alle consulten zullen telefonisch worden afgehandeld. Afspraken met andere interventionisten, zoals de arbeidsdeskundige, psycholoog, ergonoom, etc. worden in onderling overleg aangepast of blijven door gaan. Daarbij nemen de interventionisten wel de RIVM adviezen in acht.

Re-integratie
Wie op dit moment te maken heeft met re-integratie trajecten kan een klein beetje gas terugnemen. De trajecten blijven uiteraard wel doorgaan, dus telefonisch contact blijft bestaan. Re-integreren op de werkvloer kan, door de maatregel om thuis te werken, in veel gevallen momenteel niet doorgaan. Het gemaakte plan van aanpak voor de re-integratie zal daarom op een later moment moeten worden herzien.

Calamiteitenverlof
Medewerkers met kinderen zitten mogelijk met het handen in het haar. Scholen en opvang zijn per direct gesloten en zullen dat voorlopig ook blijven. Aangezien ouderen een risicogroep zijn, is opvang door opa’s en oma’s in veel gevallen uitgesloten. Wie niet thuis kan werken zal opvang moeten regelen. Advocaat Hans Kamerbeek heeft kort en bondig samengevat hoe het zit met calamiteitenverlof. “Het calamiteitenverlof is er om ouders maximaal 1 dag de tijd te geven om dit te regelen. Wie geen opvang kan vinden, zal voor de gehele schoolsluiting vakantiedagen of onbetaald verlof op moeten nemen. Een werkgever kan besluiten om onverplicht het salaris door te betalen of een afspraak te maken dat deze ‘vrije tijd’ op een later moment moet worden ingehaald.“

Er is al veel geschreven en visueel gemaakt over omtrent het nieuwe coronavirus. Zo maakte JPR advocaten visueel inzichtelijk in welke situaties een medewerker terecht kan komen. Van dit overzicht maken wij graag gebruik om e.e.a. te verduidelijken:

Wat kan wel?
We zien veel ondernemers die creatieve initiatieven bedenken als antwoord op opgelegde maatregelen. Zo besluit veel horeca om volledige diners aan huis te bezorgen. En is het aanbod aan online cursussen groter en breder dan ooit. Ook zijn er ondernemers die deze rustige tijd aangrijpen om zaken ‘achter de schermen’ eindelijk goed aan te pakken. Zichtbaar zijn en blijven is belangrijk. In de privé sfeer zien we gelukkig ook veel mooie initiatieven voorbij komen. Van oppas pubers tot burenapps die elkaar helpen bij de boodschappen. We komen samen door afstand te nemen.

Samen beter worden
Tot slot willen wij melden dat wij alert blijven. Ook al ligt jouw werk nu tijdelijk stil of is het rustiger: wij blijven alle meldingen en berichten met betrekking tot zieke medewerkers in de gaten houden. Is het belangrijk, dan melden we dat aan jou en je medewerker. Afspraken proberen wij ook tot een minimum te beperken, maar telefonisch en online contact kan natuurlijk te allen tijde. Samen beter worden, dat is waar we voor staan. Juist in deze hectische tijd.

Succes en sterkte namens ons hele team!