HR MANAGER NATHALIE NOACH OVER DE BIJNA PERFECTE SAMENWERKING MET VSD
Huisartsenpost Rijnmond verzorgt de spoedeisende huisartsenzorg tijdens de avond, nacht en weekenden voor de ruim 1 miljoen inwoners van regio Rijnmond. De organisatie bestaat uit vijf huisartsenposten en in totaal zijn er ongeveer 550 huisartsen, 280 waarnemers en 250 medewerkers in loondienst werkzaam. We kunnen spreken van een omvangrijke organisatie, waarbij verzuim aan de orde van de dag is. Daar weet HR Manager Nathalie Noach alles van. In haar zoektocht naar een nieuwe arbodienst stuitte zij op VSD. “Eindelijk een partij die het écht anders doet. Het verschil weet te maken op een positieve manier.” Hoe dit ‘gelukkige huwelijk’ tot stand is gekomen vertelt ze graag.

TELEURSTELLENDE RESULTATEN
In haar vele jaren als HR-manager was Nathalie Noach nog nooit een goede arbodienst tegengekomen. Ze was er op zijn zachtst gezegd nogal ontevreden over. In de hoop op een betere samenwerking stapten zij zelfs over op een zelfstandig werkende bedrijfsarts. “Vooral met de gedachte dat we zelf de regie konden voeren. We zouden dan alleen de arts inschakelen wanneer het ook echt nodig zou zijn.” Helaas liep deze manier van werken op een teleurstelling uit en zagen ze het verzuim bovendien alleen maar stijgen. Dat was het moment dat ze met lood in de schoenen op zoek gingen naar een arbodienst en in contact kwamen met VSD.

ZELF DE REGIE VOEREN
Audrey Rouweler kwam langs om verhaal te doen. Het verhaal, maar vooral de aanpak van VSD sprak Noach enorm aan. De zo gewenste arbodienst die zou helpen om zelf de regie te houden, werd gevonden in de vorm van VSD. “Ze gaf aan de bedrijfsarts alleen in te zetten op momenten dat wij vinden dat het nodig is. Bovendien moeten de adviezen zodanig worden afgegeven, dat wij er als werkgever mee aan de slag kunnen. Hier zijn ze helder in: er is medisch advies nodig bij zieke medewerkers. Het moet echter wel praktisch zijn. Zij bevragen de bedrijfsarts kritisch en lezen de verslagen heel nauwkeurig door, met als doel zelf de regie te kunnen voeren. Daar zijn zij heel duidelijk in. Altijd al geweest trouwens.”

BLIND VERTROUWEN
In het gesprek komt het enthousiasme over de samenwerking duidelijk naar voren. “Ik ben inderdaad heel enthousiast over VSD. Enerzijds omdat ik nog nooit eerder zoiets mee heb gemaakt, maar vooral door hun manier van werken: ze zitten er bovenop. Wekelijks is er contact met de leidinggevenden om de zieken en de overige stand van zaken door te nemen. Er valt niets van tafel.” Daarnaast prijst Noach VSD om hun kennis van zaken. “Ze zijn duidelijk en geven adviezen waar je wat mee kunt. Ik ben onder de indruk. Door deze manier van werken ontlasten ze mij; ik kan er blind op vertrouwen dat het goed komt. Het kunnen loslaten is echt een heel fijn gevoel.”

STEUN OP AFSTAND
Wie denkt dat hiermee genoeg complimenten zijn gegeven, heeft het mis. Noach vult met veel plezier en waardering de typerende eigenschappen van VSD aan. “Dat zij mensen echt in hun kracht weten te zetten, vind ik een toegevoegde waarde. Ze geven de locatiemanagers tools in handen over wat wel en niet mag. Ze zijn een steun in de rug op afstand, maar vinden het ook geen probleem om aan te schuiven bij een gesprek waar onze mensen moeite mee denken te hebben.” Als ze haar waardering over deze samenwerking om zou moeten zetten in een cijfer komt ze in eerste instantie uit op een dikke 10. Dit wordt bij nader inzien een 9, ook niet verkeerd. De reden hiervan ligt enkel in de bereikbaarheid van de casemanagers. “Logisch dat ze soms minder goed bereikbaar zijn. Wie wil er nou niet met zo’n fijne partij samenwerken?”