Wist je dat 14% van de werkenden in Nederland ‘riskant’ drinkt? Hoe ga je daar als werkgever mee om? Hoe herken je überhaupt een werknemer die problemen ervaart (en wellicht veroorzaakt) dóór drinkgedrag? Een belangrijk vraagstuk, want alcohol-, drugs- en medicijngebruik kost werkgevers jaarlijks bij elkaar ruim een miljard euro.

Een paar wijntjes of biertjes in het weekend en nog eentje doordeweeks. Maar langzaam gaat dat naar twee of drie en zelfs naar vier doordeweeks… Wanneer wordt het ‘teveel’? Voor vrouwen die veertien glazen alcohol per week drinken, geldt dat ze als overmatige drinker worden gezien. Wanneer ze minimaal één keer per week vier of meer glazen alcohol drinkt, is ze een zware drinker. Een man wordt als overmatige drinker gezien wanneer hij 21 glazen alcohol per week drinkt en is een zware drinker bij minimaal eens per week zes glazen alcoholische drank. Wanneer iemand ‘riskant’ drinkt, dan bedoelen we daarmee dat hij of zij problemen ervaart door het drinkgedrag. Bij de ene persoon zal dat iets sneller het geval zijn dan bij de ander.

Problemen door alcoholgebruik

Het gebruik van alcohol in het privéleven van werknemers kan uiteraard ook invloed hebben op het werk. Een aantal mogelijke problemen:

  1. 1. Verminderde prestaties: Overmatig alcoholgebruik kan leiden tot verminderde cognitieve functies, concentratieproblemen, verminderde reactietijden en een gebrek aan alertheid.
  2. 2. Verzuim: Werknemers die te veel drinken, hebben mogelijk vaker te maken met ziekteverzuim of afwezigheid op het werk. Alcoholgerelateerde gezondheidsproblemen, katers of persoonlijke problemen als gevolg van alcoholgebruik kunnen ervoor zorgen dat werknemers niet in staat zijn om te werken.
  3. 3. Veiligheidsrisico’s: Overmatig alcoholgebruik kan leiden tot verminderde coördinatie, oordeelsvermogen en reactievermogen, wat de veiligheid op de werkplek in gevaar kan brengen.
  4. 4. Verminderde samenwerking en conflicten: Alcoholgebruik kan invloed hebben op het gedrag en de sociale interacties. Werknemers die te veel drinken, kunnen moeite hebben met het naleven van regels en richtlijnen, ze kunnen onvoorspelbaar gedrag vertonen, problemen hebben met collega’s en zelfs conflicten veroorzaken op de werkplek.
  5. 5. Schade aan reputatie en imago: Als het alcoholgebruik van een werknemer problematisch wordt en zichtbaar of merkbaar is, kan dit de reputatie van zowel de werknemer als de organisatie schaden. Met wellicht verminderd vertrouwen van collega’s, klanten en zakenpartners tot gevolg.

Vroegtijdig signaleren

Het is lastig om met zekerheid te zeggen wanneer een werknemer te veel drinkt. Toch zijn er signalen die er op kunnen wijzen, helemaal als ze niet meer op zichzelf staan.

  • Veranderingen in gedrag
  • Geur van alcohol
  • Veranderingen in uiterlijk
  • Vermindering van kwaliteit en productiviteit
  • Veranderingen in sociale interacties

Mate van alcoholgebruik verschilt per sector

Toch interessant om te benoemen: uit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt het alcoholgebruik per sector te verschillen. In de horeca wordt vaker overmatig (13,1%) of zwaar (17,3%) gedronken, maar ook in de bouw en landbouw is het alcoholgebruik relatief hoog. Een zijpaadje: in de ICT en zakelijke dienstverlening gebruiken werknemers vaker drugs dan werknemers in andere sectoren.

ADM-beleid

Gezien de cijfers, doe je er als werkgever dus goed aan om een beleid te hebben dat alcoholgebruik op de werkplek regelt en werknemers bewust maakt van de mogelijke gevolgen van (overmatig) alcoholgebruik. Een alcohol-, drugs-, en medicijnbeleid (ADM-beleid) geeft hiervoor richting en houvast. Zo’n specifiek ADM- beleid is (nog) niet verplicht in Nederland, maar biedt dus zeker voordelen. Het kan verzuim voorkomen, de veiligheid op het werk verbeteren en een verhoging van de kwaliteit en productiviteit opleveren. We wijzen je graag op deze toolbox voor het maken van beleid.

Meer informatie?

Heb je vragen hierover? Of kunnen wij je helpen met de ontwikkeling van een ADM-beleid? Neem contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag.