‘Gelukkige medewerkers zijn productiever, melden zich minder vaak ziek en zijn creatiever’
Van 23 tot 27 september is het de Internationale Week van het Werkgeluk. Een mooie aanleiding om met Verzuimmanager Albertine van Oenen dieper in te gaan op het thema werkgeluk. ‘Als je je beseft dat we gemiddeld zo’n 80.000- 90.000 uur werken in ons leven, dan kunnen we maar beter gelukkig zijn met wat we doen.’
Maar wanneer ben je als werknemer ‘werkgelukkig’ en waarom is het zo belangrijk om lekker in je vel te zitten op het werk? En wat zijn de factoren die ervoor zorgen dat je werkgeluk kunt ervaren?
Albertine, jij bent vanuit VerzuimService Desk dieper in het thema werkgeluk gedoken. Jullie gaan regelmatig naar kennisbijeenkomsten, maar over werkgeluk wilde je meer weten en volgde je een opleiding bij Happy Office.
Albertine: ‘Klopt! Werkgeluk sprak me erg aan. Er is geen blauwdruk voor, omdat dit voor iedereen anders is. Wel zijn er ‘onderdelen’ die belangrijk zijn voor werkgeluk. Daar wilde ik meer over weten.’
‘Vroeger’ was werk gewoon iets wat je nodig had om te kunnen voorzien in je levensonderhoud. Wanneer werd werk méér dan alleen de ruil van tijd voor geld?
‘In de basis is het nog steeds natuurlijk de ruil van tijd voor geld. Maar als je je beseft dat we gemiddeld zo’n 80.000- 90.000 uur werken in ons leven, dan kunnen we maar beter gelukkig zijn met wat we doen. Werk is een heel groot deel van ons leven. Als we het naar ons zin hebben op ons werk dan heeft dat positieve invloed op onze veerkracht. En met veerkracht vangen we datgeen op, wat het leven ons toewerpt.
Werkgevers zijn medewerkers ook steeds meer gaan zien als hun belangrijkste ‘kapitaal’ in plaats van alleen een kostenpost. Ongelukkige medewerkers verzuimen sneller en verzuim kost een werkgever ook enorm veel geld. Ongelukkige werknemers vertrekken ook sneller naar een andere werkgever. Soms is dat niet erg natuurlijk, maar het vinden van een nieuwe medewerker kost ook weer tijd en geld. Eigenlijk willen we allemaal dat dreamteam waarbij je je goed voelt en waar je mee kunt ontwikkelen en groeien.’
Vielen er vroeger meer werknemers uit omdat ze niet gelukkig waren met hun baan? Of was het vroeger meer een mindset (niet piepen, maar werken) en is het nodig om het nu meer over werkgeluk te hebben omdat de mens zelf veranderd is en andere eisen stelt?
‘Dat durf ik niet te zeggen. We zien al jaren dat het verzuim door psychische klachten blijft toenemen. Werkgeluk gaat heel erg over inzicht krijgen in wat belangrijk is voor jou als werknemer en dat helpt bij het nemen van de regie over je eigen loopbaan. We zien regelmatig dat mensen uitvallen, doordat ze eigenlijk al langere tijd niet blij zijn met hun werk. Dit kan uiteindelijk leiden tot burn-outs en bore-outs. In de praktijk blijkt dit toch lastig om te bespreken, maar als je de regie over je eigen werkgeluk pakt dan ga je over op actie.’
Wat bepaalt werkgeluk?
‘De cirkel van werkgeluk (Happy Office) laat de 4 pijlers van werkgeluk zien. Dit zijn:
– People: Dit gaat o.a. over of je verbinding ervaart met je collega’s. En kun je jezelf zijn op je werk?
– Purpose: Het gevoel hebben dat je nuttig bent, dat wat jij doet er ook echt toe doet. Waar kom jij je bed voor uit als het gaat om werk?
– Progress: Het bijvoorbeeld boeken van voortgang in zinvol werk is één van de sterkste motivatoren. Maar progress gaat ook over heldere doelen, autonomie en verantwoordelijkheid.
– Positivity: Is de cultuur binnen het bedrijf positief of loopt iedereen eigenlijk op zijn of haar tenen? Geven jullie elkaar weleens complimenten? Worden successen gevierd?’
Hoe herken je een gelukkige werknemer? En wat zijn de signalen die wijzen op het tegenovergestelde?
Nou, dat is best een lastige vraag, want elke medewerker is anders. Sommigen zijn ook ontzettend goed in het opzetten van het masker, zodat het vooral niet opvalt wat eronder zit. Maar ik denk dat het ontzettend essentieel is dat je je medewerkers kent. Weet wat er speelt in het leven van je medewerker. Als voorbeeld: Helaas maken genoeg medewerkers een scheiding mee. Ga dan niet stilletjes zitten hopen dat je daar als werkgever niets van gaat merken, maar ga het gesprek aan met je medewerker. Gaat het met je? Is er iets wat je nodig hebt? Denk daarbij aan flexibiliteit, omdat de partner ineens de kinderen niet meer ophaalt of omdat er zoveel geregeld moet worden.’
Wat zijn de voordelen van werknemers die ‘werkgelukkig’ zijn? Voor de hand liggend is misschien dat ze productiever zijn? Kunnen ze ook meer werkdruk aan?
‘Jazeker! Maar denk nou niet dat je dan ook maar alles van een werknemer kan verwachten en de targets ineens met 200% kunt opschroeven. Als werkgever heb je ook een grote rol in het werkgeluk van medewerkers en het is echt de moeite waard om daarin te investeren. Gelukkige medewerkers zijn vaak 47% productiever, zij melden zich minder vaak ziek, zijn creatiever en komen daardoor soms met oplossingen waar je met een overbelast brein echt niet op zal komen.’
Hoe kom je erachter of werknemers écht werkgeluk ervaren?
‘Dit moet je zeker gaan meten, zodat je het ook weer in het team kunt bespreken. Tegenwoordig zijn er diverse apps waarmee je medewerkers vragen kunt laten invullen en dat de resultaten toch anoniem blijven. En dat het anoniem blijft is belangrijk, want dan krijg je eerlijke antwoorden.
Belangrijk is wel om te beseffen dat werkgeluk niet zomaar een term is waarover je een paar vragen stelt en dat het dan klaar is. Werkgeluk is echt een proces waarvoor je als organisatie echt moet kiezen. Het gaat ook over cultuur binnen de organisatie en het is een onderwerp wat gewoon met regelmaat op de agenda moet komen te staan. Werkgeluk gaat niet alleen over geluk, maar ook over werken. En dat moeten alle betrokken partijen met elkaar gaan doen.’
Hoe kun je het werkgeluk van je werknemers vergroten?
‘Dat verschilt per bedrijf en per werknemer. Maar start maar eens met het kritisch kijken naar je eigen team. En als werknemer kun je eens kritisch kijken naar jezelf. Op welk punt scoor je goed en welke punten hebben verbetering nodig.’
Wij bieden een leuke workshop aan voor leidinggevenden of werknemers om kennis te maken met werkgeluk. Dan bespreken we wat werkgeluk nou precies inhoudt en gaan we samen aan de slag om in kaart te brengen hoe jij scoort op jouw werkgeluk.’
Meer weten?
Meer weten over de workshop of over dit onderwerp? Neem contact op met Albertine of met de andere verzuimmanagers van VerzuimService Desk.