Hans Spijkerman

In 2023 werkten ruim 5 miljoen Nederlanders gedeeltelijk thuis, dat is 52% van alle werkenden. Dat blijkt uit cijfers die het CBS heeft gepresenteerd. Nederland is hiermee koploper in de Europese Unie. Hoe gaat het met deze thuiswerkers als we kijken naar het fysieke deel binnen ‘gezond werken’, dus een gezonde thuiswerkplek? We vroegen het Hans Spijkerman, register bedrijfsfysiotherapeut bij onze partner Gardien.

Sinds Covid-19 heeft thuiswerken een vlucht genomen. Er zitten voordelen aan zoals een hogere productiviteit, kortere reistijd en een betere werk-privébalans. Maar er kunnen ook nadelen aan zitten; meer afleiding, de grenzen tussen werk en privé vervagen én gezond thuiswerken gaat natuurlijk alleen met een goede werkplek. Maar liefst 94% van de bedrijven heeft inmiddels een thuiswerkbeleid waarin de regels en afspraken zijn vastgelegd.

Hans, dat klínkt alsof alles goed geregeld is voor deze grote groep werknemers; heel veel bedrijven hebben dus een thuiswerkbeleid. Wat kun je daar vanuit jouw rol als register bedrijfsfysiotherapeut over zeggen?

´Tijdens Covid moesten veel mensen verplicht thuiswerken. Je zag dat veel bedrijven daar niet klaar voor waren. Je kon weinig tijdens de pandemie, maar er moest wél gewerkt worden. Bedrijven maakten er daarom snel budget voor vrij; stoelen, bureaus, extra beeldschermen… Maar als iedereen dat nodig heeft, dan loop je ook tegen grenzen aan. Bij grotere bedrijven is een ton dan zo op. Toch is het over het algemeen goed gesteld hiermee. Er is een grote bereidheid om meer te investeren in thuiswerken. Als thuiswerken moet, dan is er weinig discussie. Je bent het als werkgever immers ook verplicht he, een ergonomisch verantwoorde werkplek. Maar als het niet (meer) hoeft en thuiswerken een keuze is, dan zagen we wel dat werknemers het sneller zelf moesten regelen. Ook dat is nu gelukkig aan het kantelen. Thuiswerken moet gefaciliteerd worden voor een bepaald bedrag of werknemers krijgen spullen in bruikleen. En voorlichting is belangrijk. Wij van Gardien gaan bijvoorbeeld langs bij een werknemer thuis en geven o.a. uitleg, benoemen de risico’s, kijken naar verbeteringen en maken een plan van aanpak voor de werkgever.’

Zit het thuiswerkbeleid van bedrijven over het algemeen goed in elkaar volgens u?

´Dat verschilt erg per bedrijf. Maar als ze hun medewerkers goed (laten) voorlichten, dan werkt dat goed en worden de adviezen opgevolgd. Mensen willen zelf ook helemaal geen pijn aan hun nek. Thuiswerkers zijn over het algemeen gedreven mensen en dat zie je ook op dit gebied. Ze zijn serieus. Je moet deze mensen eerder beschermen, juist door die gedrevenheid vervagen bij hen sneller de grenzen tussen thuis en kantoor.’

Is er iets specifieks wat nog regelmatig mis gaat? Of waar te weinig aandacht voor is?

´Wat ik heel regelmatig tegenkom is dat men geen afzonderlijke werkruimte heeft. Je ziet niet vaak dat mensen een ruimte over hebben om in te richten als kantoor. De thuiswerkplek is dan toch al snel een hoekje in de kamer waar een plank aan de muur is getimmerd. Of natuurlijk aan de keukentafel. Een eettafel is hoger dan de juiste bureaus dus dan werk je boven je macht. Natuurlijk kun je dat soms oplossen met een kussentje, maar ideaal is dat niet. Met de juiste hulp en advies kom je een heel eind, maar het knelpunt zit vooral daar. En verder een soort van ijdelheid. Werknemers mogen bijvoorbeeld een bureaustoel meenemen van kantoor of kopen er eentje tweedehands, maar dat is meestal niet een heel gewenst item in de woonkamer, in het interieur. Dus dan zitten ze toch op de eetkamerstoel.’

Is er nog een advies wat u mee zou willen geven aan werkgevers, leidinggevenden en HR medewerkers?

‘Blijf goed in contact met je medewerker en vraag of er wensen zijn. Je kunt wel zeggen ‘dit is het beleid’, maar je kunt daarnaast ook vragen wat ze nodig hebben. Sommige mensen zijn dan heel bescheiden en zullen niet direct iets roepen, maar blijf dan in gesprek. Vraag regelmatig hoe het gaat. Dan kom je er vanzelf achter.’

Meer informatie over dit onderwerp? Neem contact op met VerzuimService Desk.