Podcast #3: ‘Preventie is je medewerkers zien’
Een podcastaflevering over onszelf? Dat voelt helemáál niet als VSD. We zijn nuchter, informeel en bescheiden. Dus een half uur lang een commercieel verhaal afsteken, dat past niet. Maar we vinden het wél leuk om te vertellen hoe VSD is ontstaan, waar we zelf energie van krijgen en hoe we graag werken met jou als klant. Luister er lekker naar óf ontdek hieronder een aantal stukken uit het gesprek.
We beginnen meteen even met een huishoudelijke mededeling over de podcast: onze podcast heet vanaf nu namelijk Gezond Werken. Albert: ‘We zijn meer dan alleen die desk en meer dan verzuim. Er is een hele wereld vóór verzuim. En daar gaat het in onze podcastafleveringen ook over. Vandaar dat deze nieuwe titel de lading veel beter dekt.’
In gesprek gaan onze host – arbeidsdeskundige en vitaloog Jorien van Ammelrooy – commercieel manager Albert van Mildert en oprichter van VerzuimService Desk Audrey Rouweler.
Het ontstaan van VerzuimService Desk
Audrey: ‘VSD is voortgekomen vanuit mijn werk als gedetacheerde bij een grote zorgverzekeraar. Daar werkte ik voor de arbodienst, Wat je zag, was dat klanten zoals een grote transporter of grote retailer veel aandacht kregen. Zij brachten het geld binnen. Maar ik zag ook dat bedrijven met maximaal 100 medewerkers ondersneeuwden. Dat moest anders kunnen. Beter. Meer op maat. Dat leek mij bovendien veel leuker en persoonlijker. Daarom ben ik op 19 februari 2010 begonnen met VerzuimService Desk!´
‘Zo werken we nog steeds: het ligt allemaal niet zo vast.’
Audrey: ‘Dat was (en is!) ontzettend leuk, want ik ben vrij eigenwijs en mocht zelf overal iets van vinden. Ik had alleen geen ruggenspraak en dat is nu gelukkig anders. Maar zoals ik toen ben begonnen, zo werken we nog steeds. Het ligt allemaal niet zo vast. We doen nog steeds wat bij de klant past. We bedienen ook nog steeds alleen de bedrijven met maximaal 500 werknemers. Dat zijn de organisaties waar écht aandacht is, want die medewerkers zijn allemaal belangrijk voor het bedrijf.’
Albert: ‘Ik kwam er drie jaar later bij. We deden toen vooral verzuimbegeleiding. Een paar jaar later hebben we de volgende stap gezet en zijn we meer richting arbodienstverlening gegaan. Het kijken naar een veilige en gezonde werkplek, het uitvoeren en toetsen van een RI&E, verzuimbegeleiding, keuringen, het uitvoeren van een PMO en arbeidsomstandigheden spreekuren. Dat zijn de kerntaken. En meteen een mooi bruggetje straks naar gezond werken, want het terugbrengen van verzuim is niet alles wat we doen. Gezond werken is meer! Wat heb je als werkgever aan de voorkant gemist? Hoe ga je werken aan veerkracht voor het hele team? Dus ja, we doen arbeidsdienstverlening, maar kijken verder. Ik durf niet te zeggen dat we ons in de diensten en producten onderscheiden, maar wél als het gaat om aandacht.’
Audrey: ‘Per verzuimmanager – onze casemanagers noemen we verzuimmanagers – hebben we contact met klanten en per klant is er een samenwerking. Ze doen altijd alles op maat. Waar ligt de behoefte? En dat wisselt enorm. Bij sommige klanten beginnen we vanaf nul en zitten we er bovenop. Wat heb je nodig? Wat gaat er gebeuren? Maar we hebben ook klanten die zeggen ‘we kunnen dit wel zelf, we zoeken alleen een sparring partner.’ Een specialist die met ze meekijkt. We hebben van alles en dat maakt het leuk. We helpen de klant daar waar het nodig is.’
Gestandaardiseerde meldingen? Heel leuk, maar niet voldoende
Audrey: ‘Bedrijven die bij ons komen, komen vaak van een hele grote arbodienst af waar ze geen vast contactpersoon hadden. Ze wisten niet bij wie ze moesten zijn wanneer ze een vraag hadden. Ze kregen bijvoorbeeld alleen een signaal vanuit een systeem met daarin een bepaalde opdracht. Maar wat als je daar vragen over hebt? Wij horen veel dat die gestandaardiseerde meldingen leuk zijn, maar dat bedrijven er niet altijd wat mee kunnen. Dan is het fijn dat je iemand kunt bellen óf dat een verzuimmanager zelf belt en vraagt of het allemaal lukt. Dat doen wij.’
Dit klinkt een beetje onaardig…
Audrey: ‘Een succesverhaal? Dat wat we voor ogen hebben binnen een bepaalde organisatie, dat dat ook echt gebeurt. Bij de organisatie die ik nu in mijn hoofd heb, moest bijvoorbeeld in eerste instantie het MT helder hebben hoe ze met zieke medewerkers om wilden gaan. Vervolgens mochten wij de leidinggevenden trainen zodat ze zelf zagen wat de effecten zijn wanneer je het gesprek op tijd aangaat. We geven dan handvatten. Bijvoorbeeld wanneer je ziet dat iemand op z’n tandvlees loopt. Wat kun je doen voor je medewerkers zodat ze niet uitvallen? En dat klinkt een beetje onaardig, want het gaat gewoon om invloed die je uitoefent en geld wat je bespaart door er vroeg bij te zijn. Maar dat dat zo van bovenaf helemaal gedragen werd in de organisatie en dat wij bij elke stap mochten helpen… En ook nu nog, met vervolgtrainingen.’
Zie jij je medewerkers? Dan ben je al bezig met preventie
Albert: ‘De meeste klanten komen binnen omdat ze een probleem met verzuim hebben. Niet omdat ze een heel nieuw vitaliteitsmanagementbeleid willen. Meestal komt later wel de vraag; ‘oh en we willen eigenlijk ook iets met preventie doen.’ Maar wat is dat? Eigenlijk zeggen we dan, voer je al verzuimgesprekken? Voer je al loopbaangesprekken? Zie jij je medewerkers? Want dan ben je eigenlijk al bezig met preventie. Preventie is je medewerkers zien. Leer opvangen wat ze nodig hebben en onderneem vervolgens actie.’
We maken onszelf graag overbodig
Albert: ‘Het is onze intrinsieke motivatie om onszelf zoveel mogelijk overbodig te maken. Doordat wij onszelf overbodig maken, kunnen wij weer nieuwe klanten aansluiten bij ons om MKB Nederland verder te helpen. Want we willen eigenlijk niet de grootste worden, dus er zal een keer een maximum zijn in hoeveel klanten wij kunnen bedienen. Dus als wij elke klant beter maken, dan kunnen wij Nederland ook een stukje beter maken.’
Big sisters are watching you
Ook bij de ondersteuning van de wettelijke verplichtingen op het gebied van arbeidsomstandigheden en verzuim komt aandacht terug. Audrey: ‘De meeste bedrijven weten het stiekem allemaal wel dus we hoeven er niet altijd bovenop te zitten en erop te hameren. Maar als het wat langer duurt of complexer wordt, dan zie je vaak dat het echt moeilijker wordt. We hebben een prachtig systeem, maar het verschil maken onze verzuimmanagers. Die kijken als een soort big brother, in ons geval big sisters, mee en dat is wel de essentie. Ze houden contact met de werkgevers en trekken aan de bel wanneer nodig. Want een systeemmelding kun je wegklikken wanneer het je niet uitkomt of wanneer je het even lastig vindt. Dat zal niemand vreemd voorkomen. Maar dan heb je vanuit ons altijd nog de verzuimmanager die zegt: ‘maar dit mag je écht niet vergeten.’
Veel verzuim is te voorkomen
Audrey: ‘Bedrijven willen het niet altijd horen, maar veel verzuim is te voorkomen. Vooral werkstress. Wat we nu veel zien, zijn vooral mentale klachten en die signalen zijn er al veel eerder. Dus wat we onder andere doen, is follow ups geven. Trainingen over het voorkomen van verzuim. Wat doe je nou als mensen zich vaak (kortdurend) ziekmelden? Heb je al eens gedacht aan een PMO? Daar kun je ontzettend veel uit halen. Er komt vanuit VSD geen standaard bus voorrijden waarin elk bedrijf in kan stappen en aan de andere kant de bus weer verlaat. Nee, we maken alles mooi passend, ook voor het MKB, en ook zonder daar enorme kosten voor te maken. Je geeft aandacht aan gezond werken door aandacht aan je mensen te geven. Daar ondersteunen we graag bij.’
Albert: ‘Het is wel een hele intrinsieke motivatie. We worden ingehuurd voor onze kennis en kunde, maar uiteindelijk moet een bedrijf het zelf oppakken. We kunnen veel roepen, maar het moet wel opgevangen worden. En dat is gezond werken, zou ik zeggen. We zeggen welzijn, fysieke en mentale welzijn, maar het is óók hoe je in het leven staat.’
Meer weten over de samenwerkingspartners van VSD, de droom van Albert om het helemaal anders aan te pakken in Nederland en nog veel meer? Luister hier de hele aflevering.
Wil je overstappen van Arbodienst? Of ben je al klant bij VSD en heb je vragen naar aanleiding van dit gesprek? Neem contact op.