Podcast #6: Werkgeluk & psychisch verzuim, in gesprek met verzuimmanager Albertine van Oenen
In onze podcast Gezond Werken laten we ook regelmatig medewerkers van VSD aan het woord. In deze aflevering praten we met verzuimmanager Albertine van Oenen. Zij staat als het ware in de frontlinie en heeft veel contact met werkgevers én werknemers. ‘Een veelzijdige rol en bovendien uitdagend!’
Luister deze podcastaflevering op Spotify óf lees een stukje van het gesprek hieronder.
Jorien: ‘Albertine, kun je ons eens meenemen in jouw rol als verzuimmanager bij VSD?’
Albertine: ‘Zeker. Ten eerste, ik vind mijn werk echt heel leuk. Het is enorm veelzijdig. Kort samengevat adviseer ik werkgevers over alle stappen binnen het verzuim. Ook geef ik trainingen op het gebied van verzuim bij onze klanten. Oók heel leuk. Maar dit is in het kort hoor, want mijn functie is echt heel veelzijdig. Elk dossier is anders.’
‘Wat is de grootste uitdaging?’
‘We krijgen vaak de vraag van werkgevers hoe ze het verzuim omlaag kunnen krijgen. En daar zijn geen kant-en-klare antwoorden op. Het verschilt gewoon per werkgever. Waar komt het verzuim vandaan? Bovendien zien we landelijk dat het psychisch verzuim toeneemt. En ongeveer 40% daarvan is niet werkgerelateerd. De werkgever krijgt dat wel op z’n bordje en dat frustreert soms. Iemand doet privé dit en de werkgever krijgt de rekening. En dat begrijp ik ook. Maar het is lastig om daar iets aan te veranderen.’
‘Maar als 40% niet werkgerelateerd is, dan is 60% dat wel. Dáár heb je wel invloed op.’
‘Daar heb je zeker invloed op. En dan is de rol van de leidinggevende ontzettend belangrijk. Wat faciliteer je en hoe open ben je in je cultuur? Is alles bespreekbaar? Dat is een complexe materie.’
Fysieke klachten bij psychisch verzuim
‘We zien vaak dat psychisch verzuim ook voor fysieke klachten zorgt. Vaak vallen mensen in eerste instantie uit met fysieke klachten. En het is héél belangrijk om daar scherp op te blijven en een goede analyse op uit te voeren. Waar komen de klachten vandaan? Krijgt iemand de juiste hulp?’
‘Dat lijkt me heel lastig. Iemand die naar de dokter gaat met fysieke klachten wordt waarschijnlijk eerst geholpen voor zijn fysieke klachten. Zonder dat het linkje wordt gelegd.’
‘Absoluut! En dan vind ik het wel in de verantwoordelijkheid liggen van ons als arbodienst om de juiste vragen te stellen.’
Onpartijdigheid
Albertine benadrukt een aantal keer dat haar rol volledig onpartijdig is. ‘Werknemers denken dat werkgevers bepalen omdat zij betalen. Dat hoor je echt veel. Het is aan ons om te laten zien dat dat niet het geval is. Ik denk dat dat een vorm is van professionaliteit, waarmee je je onderscheidt. Ik hoor vaak na gesprekken dat mensen het reuze mee vonden vallen. Ze zeggen dan: “Oh, jullie luisteren echt goed”. Of: “Jullie horen en zien mij.”
Duurzame inzetbaarheid is de doelstelling
‘Soms moet een werknemer even pas op de plaats maken of een stapje terug nemen. Dat is soms nodig om weer duurzaam inzetbaar te worden. Niet te snel weer aan het werk, dan valt iemand gegarandeerd binnen no-time weer uit. Op langere termijn levert dat geen winst op. Daarmee laten we ook een deel van onze onpartijdigheid zien. Je wilt het beste voor de medewerker want dat is toch het menselijk kapitaal van de werkgever.
Als het gaat om duurzame inzetbaarheid, vind ik overigens dat medewerkers zelf ook een verantwoordelijkheid hebben. Ben jij niet meer gelukkig op het werk? Bespreek dat met elkaar. Werkgeluk vind ik zelf een hele mooie term. Je hebt je eigen verantwoordelijkheid over je werkgeluk.’
Luister naar de podcast Gezond Werken op Spotify
Jorien en Albertine gaan nog dieper in op werkgeluk, de rol van werkgevers, veerkracht en preventie (‘het toverwoord’). Benieuwd? Luister de hele aflevering op Spotify.
Neem contact op met VSD
Heb je naar aanleiding van deze aflevering vragen aan Albertine of aan haar collega’s? Neem dan contact op met VSD.