Podcastaflevering #9: Wat is goed leiderschap?
De rol van een leidinggevende is ontzettend belangrijk in een organisatie. We zien steeds meer verzuim ontstaan omdat mensen niet goed op hun plek zitten. De key om dit type verzuim te voorkomen? Goed leiderschap. Maar wat maakt iemand nou een goede leidinggevende?
In aflevering #9 van onze podcast Gezond Werken gaan we daarover in gesprek met Ard Heuten, organisatieadviseur en eigenaar van Inspiration Builders. Hieronder zie je een fragment uit het gesprek. Benieuwd naar de complete aflevering? Beluister ‘m hier op Spotify óf lees een stukje van het gesprek hieronder.
Jorien: ‘Ard, wat is nou eigenlijk goed leiderschap? Of vitaal leiderschap, zoals het ook wel wordt genoemd.’
Ard: ‘Wat je veel ziet in de praktijk, is dat het management een leidinggevende kiest op basis van de kwaliteiten die ze in het huidige functioneren hebben. Zo wordt de beste lasser bijvoorbeeld de chef van de werkplaats. Maar leidinggeven is een vak. En dat kún je leren. Maar dat wordt alleen vaak nagelaten met alle gevolgen van dien. Want leidinggeven vraagt uiteraard om andere kwaliteiten dan, in dit geval, het goed kunnen lassen.
En dan heb je nog de ondernemers. Ze beginnen zelfstandig, groeien en ineens worden ze op een ochtend wakker en denk ze: “Ik heb ineens tien man in dienst. Daar heb ik helemaal niet voor gekozen en ze worden ook nog eens ziek.” Leidinggeven wordt vaak onderschat.
Om terug te komen op je vraag: in mijn ogen heeft het alles te maken met het kunnen wegen van het werkgeversbelang en het werknemersbelang. Waar ligt de match tussen werkgever en werknemer op het gebied van drijfveren, ambities en noem maar op. Het goede gesprek aangaan met je medewerkers, daar zit wat mij betreft het goede leiderschap.’
‘Dat kan soms ook een spagaat zijn voor een leidinggevende.’
‘Zeker, zeker! Vooral als je niet weet hoe dat werkt en als je niet weet wat die medewerker nou daadwerkelijk wil. Dan is dat heel lastig en krijg je mensen die langs elkaar heen praten. Dán krijg je dus mensen die op de verkeerde plek terechtkomen en dat kan eindigen in verzuim, disfunctioneren of een hoog verloop onder je personeel.´
´Dus die leidinggevende is daarmee ook heel belangrijk voor het (voorkomen van) verloop, eventueel productieverlies en uitval.´
´Ik denk dat een goede leidinggevende de eerste is die signaleert wat er aan de hand is. Als we het hebben over verzuim, dan is er een eerste dag van verzuim, van het ziek melden. Een goed leidinggevende ziet dat, die ziet al van tevoren dat er iets speelt.
Maar dan moet je wel de intrinsieke motivatie hebben om met mensen in gesprek te gaan. En om dat signaal wat je ziet, om dat ook daadwerkelijk te bespreken. Dat vinden heel veel ondernemers en leidinggevenden moeilijk, maar dát is echt heel belangrijk. Ik hoor trouwens vaak terug dat na zo’n gesprek iedereen opgelucht is. De werknemer voelt zich bovendien gehoord. Het is eigenlijk net een relatie.’
Leidinggeven kun je leren
Ard vertelt verder in deze aflevering verder hoe je als werkgever kunt merken dat iemand niet op de juiste plek zit. Wat zijn de signalen waarop je als leidinggevende moet acteren? En hoe ga je nou zo’n gesprek aan? Zit jouw medewerker daar wel op te wachten?
‘Leg de dingen op tafel. Vraag naar oorzaken. Kijk samen naar een oplossing. Dat moet je ook gewoon leren. Wat vraag of doe je wel en wat vraag of doe je niet? Dat is ook waarom ik Inspiration Builders heb opgericht. Ik vind dat mensen teveel over de schutting worden gegooid als het gaat om leidinggeven, zonder de noodzakelijke kennis en vaardigheden. En nogmaals, dat kun je leren. Natuurlijk moet je intrinsiek ook wíllen leren hoe het werkt.’
En anders zit je als leidinggevende wellicht zélf op de verkeerde plek ;). Meer horen over dit onderwerp en antwoord krijgen op de vragen hierboven?
Luister het gesprek verder op Spotify
Het complete gesprek tussen onze host Jorien van Ammelrooy en Ard Heuten beluister je hier.