Als werkgever doe je wat je kunt om ziekteverzuim aan te pakken en op te lossen. Maar dat is niet altijd gemakkelijk. Door het delen van onze kennis word jij stap voor stap beter in het oplossen van verzuim en weet jij ook het verzuim duurzaam laag te houden.

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Ziekmeldingen rijzen de pan uit. Zelfs tot 10% meer dan voor corona. Jorien, onze arbeidsdeskundige: “Ja, we zitten in lastige tijden nu, veel werkdruk door personeelstekorten en stress door hoge inflatiecijfers, maar deze extreme cijfers komen niet alleen daardoor. Het zit in hele basale zaken: aandacht! Er is een cultuuromslag nodig om ziekteverzuim duurzaam en fundamenteel aan te pakken. Dat gaat niet over een nacht ijs.” Mensen in hun kracht zetten, werkgeluk, vitaliteit…termen die veelvuldig over tafel gaan op het moment dat het over ziekteverzuim voorkomen gaat. Prachtige begrippen en allemaal even belangrijk, maar hoe kom je van woord tot daad? Jorien: “Als arbeidsdeskundige kom ik bij tal van bedrijven en niemand die me tegenspreekt als ik over werkgeluk en vitaliteit begin. Alleen de vraag: ‘hoe dan?’ valt wel geregeld. Bedrijven zien het belang wel, maar vervallen in belemmerende overtuigingen zodra het over de praktijk gaat. ‘Ik heb geen tijd om het erbij te doen, we hebben niet de ruimte om daar iemand voor aan te stellen, mijn team van leidinggevenden zitten ook tot over hun oren in het werk’. Aandacht in het dna van je bedrijf En daar komen we dan direct tot de kern van het probleem. Het  voorkomen van ziekteverzuim is niet iets dat je erbij moet doen als directeur of leidinggevende, het is iets dat in het dna van je bedrijf moet (gaan) zitten. Verzuim richt zich op die ene zieke medewerker. Wanneer je je richt op preventie zijn de risicogroepen je focus. Maar de ideale situatie is amplitie. Amplitie richt zich op het versterken en vermeerderen van het welbevinden van álle medewerkers. En de methode om dat te doen: AANDACHT! Jorien: “Het klinkt natuurlijk super cliché, maar clichés zijn er niet voor niets. Alles en iedereen die aandacht krijgt, groeit. Maar echte aandacht gaat verder dat een kerstpakket rond de feestdagen of een ‘Hoe was je weekend’-praatje bij het koffieautomaat. En het ligt niet alleen bij de leidinggevende, ook het management en directie moeten zich bewust zijn van het belang van aandacht geven en belangrijker: het ook doen!” Ambassadeurs om verder te bouwen Dit is niet in een standaard pakket te gieten, maar vraagt maatwerk op persoonsniveau. De medewerker zien en je oprecht interesseren voor zijn of haar ‘wereld’. Jorien: “Geen praatje met alleen die ene collega die jouw gedeelde interesse voor reizen heeft, maar ook met de medewerker die van knutselen of modeltreinen houdt. Je oor te luister leggen en horen wat hem of haar bezig houdt. Ligt hij ’s nachts wakker van hoge rekeningen, heeft hij een heftige thuissituatie of is er iets op het werk wat wringt? Dit vergt meer dan even een vitaliteitscursus doen, daar verander je niets fundamenteels mee en is eigenlijk weggegooid geld. Zorg voor ambassadeurs in je bedrijf die deze cultuuromslag naar aandacht intrinsiek behartigen en uitdragen. Vanuit die ambassadeurs kun je verder bouwen om zo stapje voor stapje een écht vitaal en veerkrachtig bedrijf te worden. En dat kerstpakket, dat is dan de kers op de taart aan het eind van het jaar.“

Lees meer

Verzuimbegeleiding | Verzuimservicedesk

Lees meer

Arbeidsconflict

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer