Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Als twee mensen vechten, hebben er twee schuld. Uitspraken die je ongetwijfeld al meer dan eens gehoord hebt in je leven. En zoals altijd het geval is bij clichés; er zit een kern van waarheid in. Als het bij jou al eens tot een arbeidsconflict is gekomen, weet je dat dit het geval is. Je werkt, in de meeste gevallen, samen met anderen en niemand werkt precies hetzelfde. Dus kleine irritaties lijken onvermijdelijk. Nietwaar?

 

De aanleiding

Samenwerken is op zichzelf niet echt een aanleiding te noemen voor arbeidsconflicten. De manier waarop er wordt samengewerkt of de verwachtingen die over-en-weer geschept zijn, zijn dat echter wel. Wanneer er sprake is van een arbeidsconflict, betreft het veelal een van deze twee varianten: taakinhoudelijk of sociaal-emotioneel. Is er sprake van een taakinhoudelijk conflict, dan gaat het over de manier waarop mensen werken, hoe en of zij afspraken nakomen en de mate van nauwkeurigheid. Ben jij redacteur en krijg je van de journalist met wie je samenwerkt elk document te laat en vol spelfouten aangeleverd? Dan is de kans vrij groot dat je dat niet bepaald relaxt vindt. Een arbeidsconflict in de maak… Just saying.

Werk jij samen met je collega en komen de verwachtingen niet overeen, hebben jullie verschillende opvattingen over hetzelfde onderwerp óf voelt iemand zich aangetast in zijn normen, waarden of belangen? In dat geval is dit een bodem voor een sociaal-emotioneel conflict. En ja; dat is heel makkelijk te voorkomen. Om er nog maar een cliché tegenaan te gooien: het is de toon die de muziek maakt. En in ons digitale tijdperk kan die toon nogal eens verkeerd geïnterpreteerd worden.

 

De oplossing

Gelukkig is er ook goed nieuws. Niet alle arbeidsconflicten hoeven hoog op te lopen en voor de rechter te belanden. Stel je voor zeg… Een arbeidsconflict kan ook vrij eenvoudig in de kiem gesmoord worden. Niemand die door heeft dat er sprake van zou kunnen zijn. Hoe fijn is dat? We geven je 5 tips!

  • Feedback
    Creëer een omgeving waarin medewerkers zichzelf durven te uiten. Hoe onbenullig het ook lijkt; spreek je uit. Het opkroppen van kleine irritaties, leidt in veel gevallen tot grote frustraties met barstende bommen tot gevolg. Niet oké. Voor niemand.
  • Geef ruimte
    Je hebt een team samengesteld, omdat ze van waarde zijn. Laat ze dan ook in hun waarde en geef ze ruimte om te bloeien. Door naar ze te luisteren en ze te zien voelen ze zich gehoord en gezien. En dát haalt de angel er in veel gevallen al uit.
  • Dynamiek
    Emoties mogen er zijn. Wie fulltime werkt, brengt meer tijd met collega’s door dan met een partner. Logisch dus dat emoties zich niet beperken tot de uren ná werktijd. Iedereen heeft te maken met hele goede dagen vol energie en blije emoties, maar ook met minder goede dagen met depressie, angst, woede of verdriet. Die laatste is niet persé de leukste voor collega’s maar hoort er wel bij. Ga terug naar stap 2 om je collega te laten weten dat je er bent.
  • Achterliggende gedachten
    Wanneer het tot een conflict is gekomen, wordt vaak beter gekeken naar de oorzaken van dit conflict. In veel gevallen gaat het niet om momentopnames, maar om gedachten die hierdoor worden getriggerd. Een voorbeeld: iemand die veel negatieve feedback krijgt, denkt dat hij niet goed genoeg functioneert. Het gevolg zou ontslag kunnen zijn. Ontslag betekent geen inkomen en geen inkomen = schulden. Je begrijpt: een kat in het nauw maakt rare sprongen.
  • Durf te vragen
    We zijn al snel geneigd om onze eigen vooroordelen aan te vullen. De ene collega vinden we een asociaal, omdat hij nooit wat voor lunch haalt maar wel altijd mee eet. De andere collega heeft zijn werk nooit af en daarvan vinden we dat hij er een potje van maakt. We doen het allemaal, maar besef wel dat het een bodem is voor conflicten. Je weet immers niet of die collega nooit wat voor lunch haalt, omdat hij daar geen zin in heeft. Misschien is hij wel veel te druk? Of de collega die er een potje van maakt? Misschien snapt hij het niet, maar is de cultuur er niet naar om het te vragen.

 

Werkgever van het jaar

Zoals altijd komt het ook in dit geval aan op een goed gesprek. Door een veilige omgeving te creëren waar mensen durven te zeggen wat ze vinden (goed en slecht), naar elkaar te luisteren, een schouder te bieden en een hand uit te steken, kan in veel gevallen een conflict voorkomen worden. Als je daarnaast ook nog eens goede afspraken met elkaar maakt over harde deadlines en wederzijdse verwachtingen, staat niets jou in de weg om werkgever van het jaar te worden.