JE MEDEWERKER MELDT ZICH ZIEK; WAT NU?
Wanneer je verantwoordelijk bent voor je personeel binnen je organisatie zal het fenomeen ‘verzuim’ je niet onbekend voorkomen. Ziek zijn is volgens de encyclopedie niets meer dan een storing in een van de organen. Lichamelijk dus. Het verzuim in de afgelopen jaren duidt echter op meer dan alleen lichamelijke ongemakken; er is steeds vaker sprake van mentale klachten. En dat duurt in de praktijk meestal langer dan een flinke griep. Wat de aanleiding ook is: in beide gevallen heb je te maken met een zieke medewerker. Hoe ga je hier mee om en wat kan je er samen met je medewerker aan doen?

TIJD VOOR EEN GOED GESPREK
Factoren die van invloed kunnen zijn op het ziekmelden van een medewerkers zijn o.a. persoonlijke factoren, omgevingsfactoren, eigen functioneren en het keuzemoment. Wanneer je medewerker zich dan ziekmeldt wil dat natuurlijk niet zeggen dat zij meteen in de categorie arbeidsongeschikt vallen.

Na aanscherping van de privacywetgeving mag je niet meer alles noteren in het dossier van je medewerker, maar een goed gesprek kan een heel eind helpen. Met de juiste benadering en oprechte communicatie kan je vaak prima overleggen wat de mogelijkheden zijn.

IN HET DOSSIER
Nu je weet dat je altijd een gesprek kan voeren, lucht dat hopelijk al wat op. Verzuim en het oplossen daarvan, blijft in sommige gevallen een lastig onderwerp. Het feit blijft natuurlijk dat je medewerker zich ziekmeldt, jij niet weet wanneer deze persoon weer terug is en collega’s de werkzaamheden over moeten nemen. Dat kan voor wat wrijving zorgen, maar neem een ding van ons aan: een discussie aangaan met je medewerker over ziekte heeft een averechts effect. Benader deze persoon liever zoals je dit zelf ook zou willen, ongeacht wat de oorzaak is. Wat je kan vragen én noteren in het dossier?

  1. Hoe lang denk je dat het gaat duren? (i.v.m. loondoorbetaling)
  2. Welke afspraken en werkzaamheden moeten er worden overgenomen?
  3. Heb je hulp en/of voorzieningen nodig om het werk dat je nog wel kan doen, uit te voeren?
  4. Is er sprake van arbeidsongeval?
  5. Zijn er bijzonderheden? (vangnet of ongeval, veroorzaakt door derde partij)

Wanneer je bovenstaande vragen in een goed gesprek stelt, komen je medewerker en jij al een heel eind tot elkaar. Wil je het hele overzicht van vragen die volgens de autoriteit persoonsgegevens gesteld mogen worden? Lees ze in ons eerder verschenen artikel.

MEER DAN EEN GOED GEVOEL
In bepaalde gevallen weet je dat de ziekmelding voortkomt uit iets anders dan enkel ‘ziek’. Aan jou de taak om het persoonlijke en menselijke aspect van je functie als troef in te zetten. Waar kun je als werkgever/leidinggevende/HR bij helpen, zonder de verantwoordelijkheid bij medewerker weg te nemen. Pas wanneer er vertrouwen is tussen jou en je medewerker kan het gesprek open en eerlijk zijn. Daar houden jullie niet alleen een goed gevoel aan over, maar ook een goede werkverhouding én een opmars naar herstel.