Het behouden van een goede balans tussen werk en privé kán soms lastig zijn voor werknemers. Helemaal wanneer er een bepaalde situatie speelt die de balans verstoort. Hoe ga je daar als werkgever mee om? De SER heeft de richtlijn ‘Multidisciplinaire preventie werk-privébalans’ herzien om arbeidsprofessionals extra te kunnen ondersteunen bij het geven van advies hierover. Zo zijn er recente (onderzoeks)resultaten verwerkt én nieuwe onderdelen opgenomen in de richtlijn, bijvoorbeeld over thuiswerken. Een mooie aanleiding om eens wat uitgebreider te praten over die o zo belangrijke balans.

Want we weten allemaal: werk en privé lopen veel meer door elkaar dan voorheen. ‘De invloed van corona is natuurlijk groot geweest’, vertelt medisch adviseur en bedrijfsarts Christa Hospers. ‘De pandemie heeft bepaalde dingen op scherp gezet, zowel positief als negatief. De ene mens doet het heel goed bij meer flexibiliteit en thuiswerken, de ander juist niet.’

Generatie Z

Met name de jongere generatie, Generatie Z, past minder in het traditionele kantoorleven. ‘Sowieso is dit een groep die áltijd aan staat met de telefoon binnen handbereik. Dus even iets werk gerelateerd oppakken is zo gedaan. Tegelijkertijd vinden ze het lastiger om grenzen te stellen, keuzes te maken en weten ze soms niet goed hoe ze dingen moeten regelen. Ze zijn nog erg op zoek naar wie ze zijn én willen tegelijkertijd carrière maken.’ Afspraken maken over de beschikbaarheid buiten werktijd is bijvoorbeeld extra wenselijk bij deze groep. Zowel voor de werkgever en de collega’s, maar ook om deze groep tegen zichzelf te beschermen.

Hoe helpt deze (herziene) richtlijn hierbij? ‘Dit soort richtlijnen zijn eigenlijk vooral van belang wanneer er een verschil is van inzicht. Dan wordt getoetst of de richtlijn gevolgd is door de bedrijfsarts. Maar het is geen wet, het geeft richting. De ene arts zal de richtlijnen volledig aanhouden, de ander gaat er soepeler mee om. Als werkgever kun je zeker pro-actief zijn en de richtlijnen ook eens doornemen. Voor mij is het gesprek altijd het allerbelangrijkste. Wat hebben we nodig om deze situatie op te lossen? Uiteindelijk moet dat het doel zijn.’

Ga in gesprek

Maar het gesprek starten is soms niet makkelijk. Er kan een belemmering zijn voor de werknemer om aan de bel te trekken, maar ook werkgevers kunnen het lastig vinden om issues bespreekbaar te maken. Óf er is überhaupt geen oog voor de behoeften van een werknemer. ‘Neem een werkgever die kampt met een groot personeelstekort. Die denkt op dat moment alleen aan het vullen van de roosters. Wanneer dan bijvoorbeeld een medewerker, net vader geworden, aan de bel trekt omdat hij de onregelmatige diensten pittig vindt in combinatie met het zorgen voor een kleine baby, is daar niet altijd begrip voor. Je wilde toch zelf onregelmatig werken? Jij hebt gekozen voor dit vak. Als er dan niet verder over gesproken wordt kan zo iemand steeds meer stress gaan ervaren met misschien wel verzuim tot gevolg.’ Ook hier is Christa duidelijk: ‘Doe als werkgever echt je best om een gesprek te voeren. Ga met elkaar om tafel, neem hier de tijd voor.’

Herken de signalen

Want dat een verstoring van de balans tot verzuim kan leiden is duidelijk. Belangrijk dus om op tijd de signalen te herkennen. Wanneer er drie van de volgende (gezondheids)klachten aanwezig zijn, dan is het goed om actie te ondernemen: moeheid, onrustige slaap, prikkelbaarheid, niet (meer) tegen drukte of herrie kunnen, emotionele instabiliteit, piekeren, een gejaagd gevoel, concentratieproblemen of vergeetachtigheid. De ene klacht zal een werkgever meer opvallen dan het andere. ‘Zorg er daarom voor dat werknemers zich veilig voelen om het te bespreken. Dat geldt niet alleen voor deze factoren, maar voor álle dingen die kunnen spelen in het leven van een werknemer, zowel privé als op het werk, en een belemmering zijn om het werk goed te kunnen doen. En toon begrip. Iemand kan er tiptop uitzien, maar ondertussen depressief zijn. Luister dus goed en ga écht in gesprek.’

Advies nodig?

Wij begrijpen als geen ander hoe moeilijk dit kan zijn. Want hoe doe je dat als werkgever formeel? Waar mag je naar vragen? Neem contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag.