Teamcoaching… dat is toch alleen nodig wanneer er veel gedoe is binnen een team? Zeker niet. Het kan ook heel nuttig zijn om een teamcoach in te schakelen wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een organisatieverandering of bij het opstarten van een (nieuw) projectteam. We spreken met Linda Walraven, teamcoach bij TOT Team Ontwikkel Trajecten. Wij raden haar regelmatig aan bij onze klanten én maken ook zelf gebruik van Linda’s expertise.

Want VerzuimService Desk groeit. Daarom is het noodzakelijk dat de directie meer ‘aan’ de zaak werkt, in plaats van ‘in’ de zaak. En dat betekent iets voor het hele team. Een goed moment om ook te kijken naar de talenten van onze medewerkers. Worden die goed benut?
Dat kun je zelf proberen, maar wij vonden het fijn dat iemand dit proces in goede banen zou leiden en de juiste vragen stelt. We keken samen naar wat deze groei betekent voor het team, hoe je dat met elkaar doet én organiseert. Met als doel een sterk team te blijven en op een gezonde en fijne manier samen te werken.

Maar een sterk team, Linda, wat is dat eigenlijk?

Er zijn verschillende factoren die hierbij een rol spelen. Wij werken onder andere met de Piramide van Lencioni. Deze piramide bestaat uit vijf lagen die essentieel zijn om goed samen te kunnen werken. Zo is het belangrijk dat collega’s elkaar vertrouwen, dat er ruimte is voor conflicten, iedereen zich betrokken voelt, alle verantwoordelijkheden een plek hebben en dat er een duidelijk doel is. Een sterk team heeft een resultaat nodig. Voor mij is een sterk team ook een team met een goed reflecterend vermogen.

Kan teamcoaching ook preventief, om bijvoorbeeld verzuim te voorkomen?

Veel mensen denken dat we komen wanneer er gedoe is, maar wij komen juist om een team te versterken. Soms gaat het lekker, maar is er even een andere dynamiek nodig. Het kan ook goed zijn om eens te kijken of alle talenten wel goed benut worden. Als dat zo is en je bent als team goed georganiseerd en er speelt niks, dan is teamcoaching niet nodig. Maarrr, dan moet er ook écht niks zijn. En dat weet je alleen wanneer je regelmatig het gesprek daarover aangaat. Dus dat is echt een belangrijke tip, blijf goed in gesprek met elkaar. En bovendien, als het zo lekker loopt, dan zou ik als werkgever ook wel willen weten waar dat dan precies aan ligt. Super leerzaam!

Wat is voor jou het belangrijkste doel?

Mijn doel is dat een team zélf zijn doelen haalt. Verder is het heel verschillend. Soms maak ik een vast team weer los of laat ik ze meebewegen wanneer er een andere koers is bepaald. Ik laat een project pas met een goed gevoel weer los wanneer er een fijne plek is gecreëerd waar alle meningen en stemmen tellen. Ik ben geen provocatieve coach, maar ook de kleinste stem moet gehoord worden. Daar zorg ik voor.

Wat zijn veel voorkomende pijnpunten binnen een team?

Wat ik vaak zie, is dat er slecht geluisterd wordt naar elkaar. Mensen willen graag overtuigen in plaats van ophalen. En soms lijken mensen in conflict, maar is dat eigenlijk niet zo. Ze willen wel hetzelfde, maar hebben dat niet door. Verandering is vaak ook een ding. Als een team bijvoorbeeld groeit, dan gaat dat in fases. En er kunnen wel gedoetjes zijn, maar dat is juist ook constructief. Dat betekent dat je jezelf durft te laten zien. Als er nooit iets aan de hand is, is het ook belangrijk om stil te staan bij de reden. Durven mensen zich misschien niet uit te spreken?

Wat is het grootste verschil tussen kleine en grote teams?

In een klein team is het makkelijker om je verbonden te voelen met je collega’s en met de organisatie. Dat is met z’n vieren of vijven echt makkelijker, dan met z’n twintigen. In grote teams zie je daarom vaak subgroepen ontstaan. En dat is helemaal niet erg, dat gebeurt gewoon. Maar het is wel belangrijk dat ze elkaar versterken. En ook hier weer: het reflecterende vermogen van die teams, ook de eventuele subteams, is heel belangrijk.

Loop je als werkgever niet het risico om werknemers weg te jagen wanneer zo’n traject heftig of emotioneel wordt?

Het doel van een teamcoach is altijd om samenwerkende relaties te verstevigen. En dat wil je doen met de mensen die in het team zitten. De meeste relaties gaan uit elkaar door wat je niet zegt, niet door wat je wel zegt. Als mensen zich niet willen uitspreken, dan kan dat een reden zijn om te gaan. En wanneer iemand zich wel uitspreekt, maar de meningen staan haaks op elkaar… Tja, dan kan het soms het beste besluit zijn om niet samen door te gaan. Beter goed uit elkaar dan slecht samen.

Als het gaat om gezond werken, hoe kijk jij daar dan vanuit jouw rol tegenaan?

Gezond werken is breed, maar een sterk team is wel een hele belangrijke in deze. Ik heb weleens meegemaakt dat iemand tijdens een teamsessie zei: ‘Ik wilde me eigenlijk ziekmelden, ik ben er helemaal klaar mee.’ Collega’s en werkgever reageerden geschokt. De kans was groot dat er dan iets ongrijpbaars werd opgevoerd als reden voor die ziekmelding en iemand met een burn-out thuis komt te zitten. Maar door deze openheid, en de ruimte die daarvoor gegeven werd, is er veel gered. In een sterk team komt over het algemeen minder verzuim voor. Soms is dat ook gewoon het doel waarvoor we worden ingeschakeld; verzuim terugdringen of dreigend verzuim voorkomen. Als je als werknemer gezien wordt, blij wordt van je werk en verantwoordelijk voelt, dan meld je je nou eenmaal minder vaak ziek.

Ook aan de slag met een teamcoach?

Meer weten over teamontwikkeling of benieuwd naar onderstaande punten waarvoor Linda ook in te schakelen is?

  • Begeleiding intervisie
  • Leiderschapsontwikkeling
  • Onderstroom in teams bespreekbaar maken
  • Optimalisatie onderlinge communicatie met Insighst Discovery

Neem dan contact op met ons, of rechtstreeks met TOT Team Ontwikkel Trajecten.