It giet oan; Arbowet nieuwe stijl!
De vernieuwde Arbowet en gewijzigde Arbeidsomstandigheden. Met ingang van 1 juli 2017 zijn deze van kracht. Dat werd afgelopen maandag officieel bekend gemaakt in het Staatsblad. Dit heeft voor zowel werkgever als werknemer nogal wat gevolgen. Het doel van deze aanpassingen is meer betrokkenheid bij de arbodienstverlening en een betere preventie binnen het arbobeleid. Kortom; aandacht voor elkaar. Iets dat wij van nature toepassen binnen onze werkwijze en alleen maar kunnen toejuichen.
Arbowet 2017
Wat zijn nu de belangrijkste wijzigingen waar je meer te maken krijgt? We hebben er al eerder over geschreven, maar zetten het graag nog even op een rijtje:
- Het basiscontract tussen werkgever en werknemer moet voldoen aan een aantal minimumeisen.
- Preventief en op eigen initiatief inzetten van de bedrijfsarts door de werknemer moet door de werkgever worden ondersteund.
- Er wordt een preventiemedewerker gekozen waarbij de OR instemmingrecht krijgt op zowel persoon als positie.
- Medewerkers mogen een second opinion aanvragen bij een bedrijfsarts naar keuze (deze moet echter wel zijn opgenomen binnen het contract van de arbodienst waar de werkgever mee samenwerkt).
Check, check
Wil je checken hoe jij ervoor staat? Wij hebben een aantal checklisten gevonden die je een globaal beeld geven. Let op: je kan maximaal 2 documenten gratis downloaden zonder een betaald account bij Rendement. Tip: vraag ook een collega 2 documenten te downloaden.
- Welke vaardigheden moet je preventiemedewerker hebben? (van Rendement)
- Het onderzoek door de bedrijfsarts. (van Rendement)
- Waar moet je op letten bij een maatwerkregeling binnen de arbodienstverlening? (van Rendement)
- Wat moet je nog regelen voor de nieuwe Arbowet? (van Rendement)
- Wat is het profiel van de preventiemedewerker en hoeveel tijd is er nodig? (Gratis online scan van TNO/ InPreventie)
Liever een persoonlijk advies? Wij staan je graag te woord! Neem hierover contact met ons op!