Heb je een vraag?088 554 554 5

Inloggen

Lees hier de meest actuele informatie over de wettelijke regels, ingestelde (nood) maatregelen, re-integratie en preventie in tijden van het Coronavirus.

De e-RI&E van VSD bespaart tijd en kosten

Als goed werkgever moet je ervoor zorgen dat medewerkers in een veilige omgeving hun werk kunnen doen. Het  inventariseren en oplossen van arbeidsrisico’s is een continue proces. Om je daarbij te helpen heeft VSD de e-RI&E ontwikkeld.

Het opstellen van een RIE wordt meestal gedaan door een preventiemedewerker en is vaak een tijdrovende klus. VSD begeleidt bij het opstellen van de RIE of neemt het werk uit handen. Dat doen we met onze handige online RI&E die toegespitst is op jouw bedrijf.

e-RI&E: risico’s in beeld, advies  en support

De  e-RI&E van VSD is een uitgebreide Arbomanagement-applicatie voor desktop, tablet en smartphone. Het is een inventarisatie-, beheer- en oplossingstool in één.  Dat betekent:

  • advies en support van de specialisten van VSD;
  • altijd een actueel overzicht van branchenormen en wet- en regelgeving;
  • zodat je beleid kunt maken;
  • en met de acties aan de slag kunt!

De applicatie is voor meer dan alleen de RI&E te gebruiken. Onze klanten in de gezondheidszorg, zoals Tactus Verslavingszorg, gebruiken het voor Arbo, HKZ kwaliteitsmanagement en medicatieveiligheid. En dierentuin De Apenheul gaat zelfs nog een stap verder. Zij voorkomen er onder andere de gezondheidsrisico’s van gorilla’s, maki’s en andere bewoners van de Apenheul mee.

10 pluspunten van de e-RI&E van VSD:

 

Digitale vragenlijsten zijn op maat
Om risico’s in beeld te brengen moet je de juiste vragen stellen die aansluiten op de dagelijkse gang van zaken van jouw bedrijf. Onze online tool is het hulpmiddel om risico’s te identificeren. Simpel in gebruik en zeer compleet. Onze digitale vragenlijsten zijn zeer volledig en makkelijk aan te passen. Je stelt zelf de vragen op of we doen het samen. Uit de ingevulde vragenlijsten ontstaan acties. Deze acties vormen de basis van jouw digitale Plan van Aanpak.

Jouw specifieke situatie vormt de leidraad
Waar loop je tegenaan? Welke risico’s spelen specifiek in jouw organisatie of branche? Je bepaalt zelf de onderwerpen, het risiconiveau, de formulering van vragen en toelichtingen en het taalgebruik. Zo weet je zeker dat alles wat je doet nut heeft en wordt herkent door de medewerkers.

Je voldoet aan alle gestelde eisen
In onze  vragenlijsten zijn alle geldende wetten en regels verwerkt. Vaak voegen wij daar  de Arbo-afspraken uit jouw branche aan toe, uiteraard voorzien van heldere toelichting en concreet met meetbare normen, zoals NEN of ISO normen.

Je kunt vooruit plannen en houdt grip op de acties
De e-RIE is makkelijk in te richten.  Indelingen maak je bijvoorbeeld eenvoudig naar thema denk dan aan psychosociale arbeidsbelasting, facilitaire zaken, BHV, werkplekken, gebouwen, of bijvoorbeeld naar vestiging. Taken worden door jouw of door de applicatie toebedeeld aan collega’s (medewerkers en management). Zij hebben dagelijks te maken met eventuele risico’s en weten wat er op de werkvloer speelt. Zelf houd je overzicht van de voortgang en de planning. Zo heb je grip en kun je vooruit plannen. Al met al scheelt je dat een hoop tijd.

Medewerkers krijgen handvatten om aan de slag te gaan
Onze ervaring is dat de e-RIE het veiligheidsbewustzijn stimuleert waardoor medewerkers allerlei verbeterpunten direct oppakken. Betrokkenheid van medewerkers en management is zeer bepalend voor het wel of niet slagen van interventies. Onzee-RI&E biedt daarom allerlei handige extra’s;zoals het sturen van herinneringen op openstaande acties,volledige en heldere toelichtingen bij de risico’s en voorbeelden van mogelijke oplossingen.  Medewerkers krijgen handvatten om meteen aan de slag te gaan. Zo wordt de RI&E iets van het hele bedrijf.

Heldere rapportages en een duidelijk Plan van Aanpak
Op basis van het digitale Plan van Aanpak van jouw bedrijf ga je aan de slag . Met duidelijke rapportages maak je pijnpunten zichtbaar of kun je iedereen laten zien wat er juist beter gegaan is. Daarmee kun je het actieplan ook gebruiken bij de verslaglegging aan bijvoorbeeld  de Arbeidsinspectie.

Nieuwe ontwikkelingen zijn eenvoudig aan te passen: altijd up-to-date
Vraagt de externe omgeving meer van jouw bedrijf of verandert de organisatie? Je kunt eenvoudig informatie toevoegen, verwijderen of aanpassen; zoals gewijzigde locaties of afdelingen. Je kunt acties koppelen aan nieuwe verantwoordelijken, vragenlijsten aanpassen of adviezen toevoegen.

Ongevallenregistratie en klachtenafhandeling
Krijg je te maken met arbeidsongevallen, onveilige situaties of (bijna) ongelukken, dan wil je het goed oplossen en er lering uit trekken. Ook dien je ongevallen te melden. De schuldvraag is niet belangrijk, maar de veiligheid op de werkvloer. Ons e-RI&E systeem voorziet hierin. Je kunt de e-RI&E ook gebruiken voor de afhandeling van klachten.

De e-RI&E bespaart tijd en geld
Verzuim voorkomen door risico’s in de werkomgeving te ondervangen en in gedrag van medewerkers levert veel op. De webapplicatie vervangt papieren vragenlijsten, uitgebreide Excelsheets. 24/7 zijn documenten, procedures, acties en oplossingen op een centrale digitale plek bereikbaar. Medewerkers worden intuïtief meegenomen in het proces en zijn minder tijd kwijt aan administratieve processen. De applicatie levert tijdsbesparing en iedereen kan  zich onbelemmerd richten op zijn kerntaken. De investering in de oplossing van VerzuimService Desk verdienen onze klanten zo gemakkelijk terug.

Je kunt onze demoversie uitproberen
Ben je benieuwd naar onze e-RI&E? We laten je graag een demoversie zien.

  • Beter worden door PMO
  • Risico Inventarisatie & Evaluatie

INTERIM-CASEMANAGER NODIG..? NEEM OOK CONTACT MET ONS OP

WIE HELPEN WIJ NOG MEER

Samen met ons voorkom je verzuim en los je het op. Dat klinkt misschien wel te mooi? Maar met onze persoonlijke en praktische aanpak zeggen we niet te veel.