Terug naar nieuws

GOED. BETER. BEST.

Staat een nieuw jaar garant voor nieuwe plannen? Niet persé. In veel gevallen is ‘doen wat je altijd deed’ een goed uitgangspunt. Mooi, dan kunnen we blijven werken aan het voorkomen en verlagen van verzuim. Hebben we dan helemaal geen plannen? Tuurlijk wel! We blijven doen wat we altijd deden, maar dan nóg beter, efficiënter en transparanter. 2019 staat in het teken van kwaliteit & bewustwording. Benieuwd wat we daarmee bedoelen? Dat leggen we graag aan je uit.

BEWUSTWORDING
Om duidelijk te maken wat we precies verstaan onder dienstverlening 2.0 moeten we even terug in de tijd. Terug naar juli 2017; het moment waarop de nieuwe Arbowet van kracht werd. Het zorgde voor een behoorlijke lading extra werk, met als doel: meer betrokkenheid vanuit organisaties bij de arbodienstverlening en betere preventie als speerpunt binnen het arbobeleid. Oprechte aandacht dus. Dat konden wij wel waarderen. We zijn nu 1,5 jaar verder. Hoog tijd om de dienstverlening te evalueren en te kijken wat er beter kan. Met andere woorden: zorgen voor betere bewustwording bij onze klanten waar het gaat om, wettelijke verplichtingen én het benutten van onze diensten.

PLAN-DE-CAMPAGNE
Die bewustwording gaan we creëren door het voeren van evaluatiegesprekken. Dat klinkt misschien niet zo vernieuwend, maar geloof ons: het is een uitstekende uitgangspositie om te zien waar je staat, waar je heen wilt en wat je in de tussenliggende periode moet doen. Zie het als een kwaliteitsmeting voor je complete personeelsbestand. De evaluatie geeft je inzicht in de cijfers van de afgelopen tijd, hoe gezond is jouw organisatie, we bespreken welke zaken je zelf op kunt pakken en wat wij doen. Kortom: een evaluatiegesprek zou moeten leiden tot een doordacht plan-de-campagne.

WAAN VAN DE DAG
Hebben we dat nodig dan? Ja. We gaan betere tijden tegemoet als je kijkt naar de economische kant. De sociale kant mag echter niet vergeten worden. Wij zien organisaties veranderen en helaas niet altijd positief. Klanten worden geleefd door de waan van de dag. Dit heeft alles te maken met het aantrekken van de economie. De drukte neemt hierdoor toe, waardoor er enerzijds meer personeel wordt aangenomen, maar er anderzijds echt te weinig aandacht is voor de mensen zelf. Gevolg: burnout is anno 2019 nog steeds bedrijfsziekte nummer 1. Dat moet anders. Het kan ook anders. Door middel van -daar is ie weer- oprechte aandacht én een beetje hulp van anderen.

DE JUISTE MINDSET
Met de hulp van anderen doelen wij op de verplichting die je hebt om externe partijen in te schakelen. Dit zijn partijen die uitstekend in staat zijn om jou te ondersteunen bij het hele proces. Denk hierbij aan RI&E, PMO en Verzuimbegeleiding. Dit kunnen wij zijn, maar we beschikken ook over een goed netwerk van andere partijen die samen met jou de verschillende verplichtingen binnen de arbowetgeving op kunnen pakken. Wie dit ziet als een kans i.p.v. een verplichting, heeft de juiste mindset te pakken. Bovenstaande speerpunten van de arbowet zijn namelijk een uitstekende 0-meting. Per medewerker wordt duidelijk waar de risico’s liggen, wat goed en minder goed gaat, wat de belastbaarheid is en hoe mensen overall in hun vel zitten. Wie dit onderzoek regelmatig uit laat voeren heeft ontzettend goed zicht op mogelijke valkuilen en successen. Waar wachten we nog op? Ohja, dat evaluatiegesprek natuurlijk! Tot snel.

INTERIM-CASEMANAGER NODIG..? NEEM OOK CONTACT MET ONS OP