“MIJN COLLEGA IS REGELMATIG SCHOOLZIEK OP MAANDAG. KAN IK HIER WAT VAN ZEGGEN?”

Wanneer er sprake is van frequent verzuim (lees: 3 x in 12 maanden) is dit in heel veel gevallen een voorbode op langdurige uitval. Hier hoeft een fysieke of mentale klacht niet eens persé de oorzaak van te zijn. Frequent verzuim zou door werkgevers echt als een signaal moeten worden gezien. Wanneer jouw medewerker zich genoodzaakt voelt om zich herhaaldelijk ziek te melden en dus niet naar het werk te gaan, is een gesprek absoluut noodzakelijk! Doe dit nooit wanneer de medewerker zich ziekmeldt of nog ziek thuis zit. Het is vaak goed bedoeld, maar het werkt compleet averechts.

Nodig je medewerker uit voor dit gesprek wanneer hij/zij weer aan het werk is. Tijdens een frequent verzuimgesprek, benoem je de problematiek (hoe vaak ziek, impact organisatie) en vraag je de medewerker na te denken over preventie van nieuwe meldingen. Bespreek, indien mogelijk, waar de klachten vandaan komen en of de medewerker dit met een bedrijfsarts zou willen bespreken. Indien de medewerker hiervoor open staat, is dat zeker een goede optie. Zoals wij al vaker zeggen: leg de verantwoordelijkheid bij medewerker neer en ondersteunen waar nodig/gewenst. Zorg er hierbij voor dat je alle afspraken goed vastlegt én dat je er periodiek samen op terugkomt.