Terug naar nieuws

WIE IS ER VERANTWOORDELIJK VOOR HET WERKGELUK?

Werkgeluk. Er wordt veel over geschreven, nóg meer over gesproken, maar nog te weinig naar gehandeld. En dat is zonde. Want ja; een goed salaris, meer vrije dagen en flexibel kunnen werken is een goed begin. Maar daarmee is het werkgeluk nog geen feit. Zeker voor de generatie die nu net aan het werk is of de generatie die de komende jaren de arbeidsmarkt gaat betreden is waardering van onschatbare waarde. Het valt of staat met de leiderschapsstijl die jij hanteert!

Jij maakt het verschil
Uit een recent onderzoek blijkt dat veel leidinggevenden niet bewust zijn van de impact die zij hebben op het (prive) leven van hun medewerker.  Hoe gelukkig jouw mensen zijn in hun werk is mede afhankelijk van de manier waarop jij ze benadert, complimenteert, vertrouwen gunt en verantwoordelijkheden geeft. In essentie redelijk basale zaken toch? Daarmee kun jij het verschil maken.

Gelukkige ambassadeurs
Benader jij je mensen op een autoritaire, dwingende manier? Dan zal je vrijwel zeker niet worden gekozen tot manager van het jaar.. Sterker nog: er is een grotere kans op verloop of verzuim op jouw afdeling. Geef jij je mensen echter vrijheid, bevoegdheden en oprechte complimenten, dan doe je het goed. Medewerkers die op deze manier worden ‘geleid’ voelen zich belangrijk voor de organisatie en handelen daar ook naar. Het gevolg: gelukkige medewerkers en dus betere prestaties. En niet te vergeten, zo creëer je ambassadeurs voor jouw organisatie. Keep up the good work.

Time to change?
Yes!

Wat vertelt jouw leiderschapsstijl?
Welk punt wij hiermee willen maken? Als je van mening bent dat jouw medewerkers niet optimaal presteren, dan zou dit het moment kunnen zijn om actie te ondernemen. En dan bedoelen we niet de mensen op straat te zetten die het niet goed doen. Nee; hoog tijd voor zelfreflectie. Een blik in de spiegel werpen.

Elke fase een andere stijl
Natuurlijk snappen wij ook dat er uitzonderingen zijn en dat medewerkers van elkaar verschillen. Dat je, wanneer je net een nieuwe junior medewerker aan hebt genomen,  niet direct alle remmen losgooit bijvoorbeeld. Logisch. Maar daarom ben je ook leidinggevende. Het is jouw taak om inzichtelijk te krijgen in welke fase jouw medewerkers zitten en in hoeverre je ze verantwoordelijkheden en vrijheden mee kunt geven. Onderstaande afbeelding geeft de verschillende fasen van volwassenheid aan en jouw rol als leidinggevende daarin.


Leiderschapsstijlen van Hersey & Blanchard

 

Wil je hier meer over weten, dan raden we aan onze linkedin pagina in de gaten te houden. We zijn, as we speak, bezig met onze trainingen en leiderschapsstijl komt zéker op de planning!

 

INTERIM-CASEMANAGER NODIG..? NEEM OOK CONTACT MET ONS OP