Stress. Het is een vorm van spanning die in het lichaam optreedt als reactie op externe prikkels. En het is iets, waar we de afgelopen weken allemaal in meer of mindere mate last van hebben gekregen. Van de een op de andere dag hadden we namelijk géén werk (horeca), een overload aan werk (zorg) of een soort persoonlijkheidsstoornis (medewerker-docent-ouder-en-partner). En ja; dat heeft de nodige weerslag op ieders mentale weerbaarheid. Stress dus.

Alles of niets
Als ik het op mijzelf betrek, was het helemaal een rollercoaster. Na de geboorte van Faber was er geen ‘rustig opstarten’. Niet dat ik dat gedacht had, maar dit was zeker het andere uiterste. In de hoogtijdagen leek ons kantoor wel een crisispunt. De telefoon stond roodgloeiend. De een na de andere bezorgde werkgever wilde weten wat er mogelijk was en hoe zij moesten handelen. Ondertussen liep het gewone verzuim ook door. En laten we het huishouden met inmiddels 3 jonge kinderen die de hele dag thuis zijn niet vergeten. Je begrijpt: relaxed is not my middle name.

Toename van burn-out klachten
Inmiddels zijn we in iets rustiger vaarwater beland. Er zit structuur in de thuissituatie en ook de druk op het werk lijkt wat te zijn afgenomen. De piek is geweest. Althans, dat hoop ik van harte. Het is nu zaak om vooruit te kijken. En om als mens, maar ook als werkgever, te anticiperen op wat er komen gaat. Veel mensen zitten nu namelijk nog in de overlevingsmodus. En dat is een stand die je maar beperkt vol kunt houden. Het directe gevolg hiervan is, je raadt het al, stress. De verwachting is dan ook dat het aantal burn-out klachten als gevolg van deze crisis zal toenemen.

Werk aan de winkel
Wil je voorkomen dat jouw medewerkers last krijgen van klachten? Dan is het nú tijd om actie te ondernemen. Samen moeten we in deze tijden het ‘nieuwe normaal’ bepalen. Werkte iemand voor de crisis bijvoorbeeld 4 dagen, maar zit hij nu thuis met 3 kinderen in basisschoolleeftijd? Dan is het niet reëel om te verwachten dat deze man 32 uur blijft maken. De opgelegde ‘homeschooling’ vraagt namelijk behoorlijk wat tijd. Maak afspraken over wat haalbaar is. Zo weet iedereen wat er wordt verwacht en beperk je de kans op stress.

De druk verminderen
Vermoed je dat er meer aan de hand is bij een van je medewerkers? Dat de stress niet te verminderen is met simpelweg de werkdruk verlagen? Maak het bespreekbaar. Erkennen dat het er is en dat jullie het samen oplossen, kan de eerste druk al wegnemen. Om het niet te laten escaleren kun je ook terugvallen op ons. Wij hebben een team van experts en coaches die handvatten kunnen geven, een luisterend oor willen bieden en jouw mensen verder kunnen helpen.

Het gelukshormoon
Daarnaast is het belangrijk om, ook op afstand, te blijven communiceren (hier schreven we al eerder een artikel over). Zoals je normaliter een praatje bij de koffieautomaat zou maken, zo is het ook goed om in deze tijd spontaan even te bellen of te appen. Het zorgt voor betrokkenheid en waardering. Die twee maken het hormoon oxytocine aan; het gelukshormoon. En laat dat nou nét de perfecte tegenhanger van stress zijn.